Skyltgruppen vinner Svenska Skyltpriset 2019

Svenska Skyltpriset delades ut under Ljusdagen på Cirkus tillsammans med tidskriften Ljuskultur. Juryn som i år bestått av Viveca Rosencrantz, arkitekt SAR MSA på Fojab arkitekter; Jan Møller, Senior Creative på Identity Works och Ronnie Forsberg, arkitekt SAR MSA på Wester + Elsner arkitekter, har tittat på den kommunikativa förmågan, anpassningen till miljön och arkitekturen samt den tekniska och estetiska utformningen.

Svenska Skyltpriset

 

Juryns motivering

MISSHUMASSHU

Ett raffinerat kaos bjuder in till en värld av asiatiska smaker och fångar samtidigt intensiteten i en storstadsmiljö likt Tokyos. Genom ett mischmasch av ord och symboler i neon förmedlas kreativt och kommunikativt restaurangens själ och hjärta. Skyltkonceptet med en touch av folkhemsneon sammansmälter på ett oväntat och finurligt sätt med Birger Jarlspassagens sena 1800-tals elegans.

Uppdragsgivare: Adam & Albin
Design: Daniel Carlsten
Projektledare: Sanna Edvardsson

I skyltprojektet ingick signumskylten MISSHUMASSHU – neon på klar akryl (blinkverk i kattassen), TAKE AWAY – röd neon på klar akryl, TAKE AWAY menyskylt – en ljusbox med varmvita LEDs där texterna är utbytbar OH-film, samt foliering av konor.

Samtliga skyltar är synliga i 360 grader vilket ställde höga krav på tillverkning och montage.

 

Svenska Skyltpriset

Svenska Skyltpriset

SIGNSTORY:

Run by two of Sweden’s top chefs, Adam Dahlberg and Albin Wessman, Misshumasshu is a playful urban mix of the food and drink cultures of Tokyo, Stockholm and New York; serving noodles, ramen, sliders, bowls, cocktails, sake and eggplant tacos in a warm and friendly atmosphere.

At the front corner of the restaurant, facing the street, there’s a window that used to be somewhat of a dark hole, neglected by the former tenants. We saw an opportunity to make that window pop, by installing a sort of neon sign collage, as if we’d found a bunch of neon signs and put them together. A colorful and playful bomb of light. The mix of signs reflects the mixed nature of the restaurant, the neon packed Shibuya crossing in Tokyo and the many neon lit dive bars and diners in New York.

The sign has effectively help spread the restaurant in social media, as guests, tourists, celebrities and regulars take turns on taking selfies in front of the sign, tagging it #misshumasshu

We ❤️ Signs! #welovesigns

Prata med oss om ditt skyltprojekt

Hör av dig så hjälper vi dig med dina idéer

Skriv ditt namn
Skriv ett telefonnummer
Skriv din e-post
Skriv ett meddelande

Jag godkänner att Skyltgruppen Scandinavia AB sparar mina uppgifter för att kunna kontakta mig. Dina uppgifter kommer inte användas i något annat syfte än detta. Läs mer i vår integritetspolicy

Du måste godkänna att vi sparar dina uppgifter