Så påverkas typsnittet av skylttekniken

Olika skylttekniker har olika förutsättningar. Beroende på om du vill ta fram en neonskylt eller en LED-skylt behöver du anpassa typsnittet och logotypen därefter. Vi berättar om några av de främsta sakerna.

Att göra en skylt av sin logotyp är, som bekant, väldigt annorlunda jämfört med att skissa fram en digital eller tryckt version av den. För att kunna använda sin grafiska profil även i skylten, behöver man därför ta hänsyn till lite olika saker beroende på vilken skyltteknik man använder.

Typsnittslösningar för neonskyltar

En viktig grundförståelse när man tar fram en neonskylt är att neonrören bara går att få i en enda bredd. Att anpassa rören efter bokstävernas tjocklek (stapelbredden) är därför inte möjligt, om man exempelvis har ett typsnitt med olika bredd på olika delar av bokstaven. Självklart kan en skicklig skyltmakare ta fram alternativa lösningar, och i det här fallet skulle det kunna handla om centrum- eller konturneon.

Story Hotel i Stockholm valde centrummonterad neon till sin skylt.

Centrum- eller konturneon. Här har du logotypens bokstavskroppar som grund, i den storlek och tjocklek man önskar, och adderar neonrören ovanpå kroppen. Antingen utmed konturerna eller centrerat på bokstavskroppen. Tillvägagångssätten går även att göras med eller utan en faktisk bokstavskropp som bakgrund, men har man ett typsnitt med olika tjocklekar är konturneon att föredra.

Hamburgerrestaurangen Bun meat bun använder konturneon utan någon bokstavskropp som bakgrund i sin skylt.

 

Typsnittslösningar för LED-skyltar

Vill du använda LED i din skylt måste du istället tänka på att inte ha för tunn stapelbredd – det vill säga ett typsnitt med alltför tunna bokstäver eller tunna delar av bokstäverna. En LED-modul måste kunna få plats för att ljusspridningen ska bli optimal i hela bokstaven. Om man ändå har ett typsnitt eller en logotyp med väldigt tunna delar, och vill använda LED, finns några alternativa lösningar.

I Gamla Stan återfinns tatueringsstudion Stockholm Alternative, som valt att göra en dekaperad skylt.

Att göra en “dekaperad skylt” innebär att man skapar en skylt med en ljuslåda där logotypen fräses ut ur aluminiumplåten. På baksidan av plåten monteras en opalfärgad akrylplast för att släppa igenom ljuset på bästa sätt. På akrylplasten fästs i sin tur en folie i loggans färg.

Till klädbutiken Colorez logotyp passade en dekaperad och konturskuren skylt bäst.

För att ytterligare förstärka loggans form kan man konturskära skylten.
Den här lösningen fungerar inte optimalt för logotyper med mörka färger, eftersom dessa färger inte släpper igenom ljuset så bra.

Hårsalongen Rapunzel of Sweden visar ett exempel på en så kallad P10-skylt.

En annan lösning är vad vi i branschen kallar för Profil10 (P10). Utförandet är detsamma som när man gör en dekaperad skylt, men istället för en akryl bakom plåten tillsätter man en glasklar eller opalvit akrylskiva i 10 mm, fräst i loggans form. Akrylskivan sticker ut genom fronten och ger en fylligare text med bättre ljusspridning – vilket ger en 3D-effekt som påminner om separata bokstäver. Med den här metoden kan bokstäverna folieras i mörka färger eftersom akrylen ger ett ljusutsläpp på sidorna, som skapar en halo runt bokstäverna. Det blir en lite lyxigare variant av en dekaperad skylt.

We ❤️ Signs! #welovesigns

 

Prata med oss om ditt skyltprojekt

Hör av dig så hjälper vi dig med dina idéer

Skriv ditt namn
Skriv ett telefonnummer
Skriv din e-post
Skriv ett meddelande

Jag godkänner att Skyltgruppen Scandinavia AB sparar mina uppgifter för att kunna kontakta mig. Dina uppgifter kommer inte användas i något annat syfte än detta. Läs mer i vår integritetspolicy

Du måste godkänna att vi sparar dina uppgifter