När skylten blir mer än en varumärkesbärare

Vi som arbetar med skyltar tycker såklart att de har oändliga möjligheter och kan vara så mycket mer än en varumärkesbärare. Till exempel något praktiskt användbart! Här visar vi några lyckade exempel.

I myllret på Arlanda är informationen nödvändigt överflödig och behöver prata allas språk. Likaså behövs utmärkande mötesplatser där sällskap kan återförenas och bortsprunga personer återfinnas. Att skapa skyltar som både sticker ut och guidar rätt till dessa platser – på ett språk som alla förstår – är av den anledningen något som kräver lite extra tanke. När ett flertal meeting points skulle skapas på flygplatsen använde man därför en internationell symbol för uppsamling på ett kreativt sätt.

Den projekterande takhängda skylten på Arlanda är både lätt att hitta och tolka, oavsett vilket språk man talar.

På Arlanda har varje terminal olika förutsättningar, vilket möjliggjorde flera typer av lösningar. I avgångshallarna på terminal 2 och 5 hängdes till exempel meeting point-skyltarna ner från taket, med en projekterande symbol i golvet. I ankomsthallen monterades istället skylten på en pelare. För att dra till sig ytterligare uppmärksamhet och underlätta för resenärerna att hitta, gjordes alla skyltarna dessutom färgväxlande.

Arlandas meeting point-skyltar ändrar även färg för att dra uppmärksamhet till sig i folkmyllret.

 

En annorlunda möbel

Även Mio har använt sin skylt på ett lite annorlunda sätt. När citybutiken öppnades på Sveavägen i Stockholm ville man skapa ytterligare en dimension i sitt varumärke och gjorde sittbara, bulliga pallar av skylten. Pallarna placerades välkomnande i skyltfönstret och ute i butiken för trötta kunder att vila på. Man lyckades skapa en skyltlösning som gav känslan att möbelkedjan verkligen är sitt varumärke – både visuellt och funktionellt.

Mios skylt fungerar även som en sittbar möbel i butiken.

 

Mios ”skyltpallar” fyller dubbla funktioner.

 

En skylt kan ge flera möjligheter

Jämfört med andra marknadsaktiviteter kan skylten vara ett otroligt billigt sätt att bära och lyfta sitt varumärke. En skylt bjuder på djup och ljus att jobba med och kan förstärka de värden som formgivaren och företagsledningen har jobbat fram.

Att skapa unika skyltar som budskapsbärare är ett hantverk. För ett unikt och effektivt budskap behöver du sticka ut, attrahera och beröra. I nästa inlägg lyfter vi upp fler exempel på företag som, enligt vår mening, lyckats väldigt bra med detta!

We ❤️ Signs! #welovesigns

Prata med oss om ditt skyltprojekt

Hör av dig så hjälper vi dig med dina idéer

Skriv ditt namn
Skriv ett telefonnummer
Skriv din e-post
Skriv ett meddelande

Jag godkänner att Skyltgruppen Scandinavia AB sparar mina uppgifter för att kunna kontakta mig. Dina uppgifter kommer inte användas i något annat syfte än detta. Läs mer i vår integritetspolicy

Du måste godkänna att vi sparar dina uppgifter